نحوه انتخاب و تعیین مواد اولیه مناسب تولید قطعات پلاستیکی

مواد اولیه مناسب تولید قطعات پلاستیکی

نحوه انتخاب مواد اولیه مناسب تولید قطعات پلاستیکی

انتخاب مواد اولیه از مهمترین بخش‌های مربوط به طراحی و تولید قطعات پلاستیکی به حساب می­آید. علت اهمیت بالای انتخاب مواد مناسب، تأثیر آن در کیفیت محصولات تولید شده است. در صورتی که مواد مناسب برای تولید محصولات پلاستیک انتخاب نشوند امکان ایجاد مشکلات مربوط به ساختار محصول خواص و شکل ظاهری آن وجود دارد؛ همچنین ممکن است در زمان تولید مشکلاتی مانند پر نشدن قالب، سوختگی مواد، شکستن قطعه پیش بیاید. واضح است که به وجود آمدن این سری مشکلات باعث اتلاف وقت و هزینه تولید‌کنندگان می‌شود. در ادامه اطلاعاتی ارائه خواهد شد که به وسیله آن‌ها می‌توان مواد اولیه مناسب برای تولید قطعات پلاستیکی را تشخیص داد.

چگونگی تشخیص مواد اولیه مناسب

برای تشخیص مواد اولیه مناسب جهت قالب‌گیری تزریقی قبل از هر چیز باید نسبت به کاربرد‌های محصول آگاهی کسب کرد؛ چرا که آشنایی با خواص متریال‌ها و مشخصات آن به انتخاب بهترین مواد اولیه برای قالب‌گیری کمک می‌کند؛ در نتیجه بهتر است اطلاعات زیر را در مورد انواع مواد اولیه تولید پلاستیک کسب کنید.

  • بالاترین و پایینترین دمای کاری
  • اطمینان از داشتن مجوز‌های مانند Reach، UL، RoHS و تأیید توسط گواهی‌نامه‌های مطابق با استاندارد‌های جهانی
  • مطمئن شدن از اصطکاک و عدم اصطکاک مواد در مواجهه با یکدیگر
  • داخلی یا خارجی بودن قطعه

خصوصیات حرارتی مواد

مواد پلاستیکی از نظر نیاز‌های حرارتی به موارد زیر تقسیم می‌ شوند:

– حداقل و حداکثر دمای کاری

– اتلاف دما در حین کار محصول

– دمایHDT (Heat Deflection Temperature). دمایی که در آن تغییر شکل محصول اتفاق می‌افتد

– دمای ذوب

نحوه به کارگیری این اطلاعات برای انتخاب آن به عنوان مواد تولید‌کننده یک قطعه پلاستیکی را در یک مثال توضیح خواهیم داد. در این مثال محصولی را در نظر بگیرید که دمای کاری آن به ۵۰ درجه سانتیگراد برسد و دارای اتلاف گرما نیزداشته باشد. موادی با این ویژگی‌ها برای ABS مناسب به نظر نمی‌رسند در عوض برای پلی کربنات شفاف کاملا مناسب هستند.

یکی از قابل اعتمادترین خدمات تولیدی بهزادی، خدمات تزریق پلاستیک است.

خصوصیات فیزیکی مواد

مواد دارای خصوصیات فیزیکی خاصی هستند هر ماده از نظر ویژگی‌ها با ماده‌های دیگر متفاوت است آشنایی با این خصوصیات می‌تواند به انتخاب مواد اولیه مناسب برای تولید قطعه پلاستیک مورد نظر کمک کند از مهمترین خصوصیات فیزیکی مواد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

– مقاومت کششی

– استحکام مواد و سختی و…

– مقاومت در برابر سایش

– محکم در برابر خزش

بار‌های استاتیکی و دینامیکی اعمال شده روی قطعه، مقاومت در برابر سایش و بارگیری مداوم، از خصوصیات فیزیکی هستند که برای انتخاب ماده اولیه، سنجش و مطابقت آن با کاربرد قطعه پلاستیکی، در نظر گرفته می‌شود. به طور مثال چرخ دنده از قطعات متحرکی هستند که در تولید آن‌ها موادی مانند نایلون یاPOM  به کار می رود.

شما می توانید جهت تهیه ظرف تستر کرم، از تجربه و تخصص تولیدی بهزادی پلاستیک استفاده کنید.

قابلیت قالب­گیری تزریقی

شرایط تولید و خشک کردن ترموپلاستیک‌ها از دیگر مواردی هستند که باید هنگام انتخاب مواد اولیه به آن توجه کرد. این شرایط به شرح زیر هستند:

– دمای ذوب

– نرخ جریان مذاب

– انقباض (Shrinkage)

– استحکام ابعادی و…

زیباشناسی و دقت ابعادی قطعه تزریقی

زیبا‌شناسی و دقت ابعادی قطعه تزریقی از مواردی هستند که مواد پلاستیکی بر آن‌ها تأثیر می‌گذارد. به طور مثال از جمله موادی که دقت ابعادی خوبی دارند می‌توان به ABS اشاره کرد. استفاده از مواد با دقت ابعادی بالا، دقت ابعادی مناسب قطعه نهایی را به دنبال خواهد داشت. به همین دلیل از انواع ABS برای تولید محصولات الکترونیکی مصرف داخلی استفاده می‌شود.

تجربه و تخصص صنایع پلاستیک بهزادی در تولید پوکه کرم و قوطی کرم می باشد.

مقاومت در برابر عوامل آب و هوایی

مقاومت ماده در برابر شرایط آب و هوایی و واکنش‌های شیمیایی از مهم‌ترین فاکتور‌های مربوط به انتخاب مواد اولیه قطعات پلاستیکی است. به طور مثال نایلون و استال به دلیل شرایط مقاومتی که دارند بیشتر برای محیط‌های صنعتی استفاده می‌شوند.

خواص و ظاهر قطعات پلاستیکی بر اثر تغییرات مربوط به دما، قرار گرفتن در معرض رطوبت و اشعه ماورا بنفش واکنش نشان می‌دهد. برای تعیین نوع مقاومت در برابر آب و هوا، محصول نهایی مورد آزمایش قرار می‌گیرد. به طور مثال قطعه ای را در نظر بگیرید که قرار است در فضای باز نصب شود. این قطعه پس از تکمیل شدن در معرض نور خورشید و شرایط آب و هوایی مختلف قرار می‌گیرد. سپس مشخص می‌گردد که از چه نوع مقاومتی برخوردار است. از عوارض قرار گرفتن در فضای باز می‌توان به تخریب بدنه قطعات پلاستیکی و زرد شدن رنگ آن‌ها اشاره کرد. در صورتی که بخشی از قطعه پلاستیکی در معرض هوای آزاد قرار بگیرد می‌توان با استفاده از رنگ­های مخصوص مقاومت آن را در برابر اشعه UV افزایش داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *