افزودنی‌های پلاستیک در فرایند تزریق

افزودنی-پلیمری

افزودنی‌های پلاستیک در فرایند تزریق

پلاستیک یکی از پرکاربردترین و پر مصرف‌ترین مواد پلیمری است. در حال حاضر به هر نقطه از محیط پیرامون خود که نگاه کنید، قطعا اثری از پلاستیک را خواهید یافت. پلاستیک در صنایع مختلفی مثل تولید ظروف آشپزخانه، تولید اسباب بازی و…. مورد استفاده قرار می‌گیرد. دلیل استفاده از پلاستیک در این صنایع، مقاومت بالا، قیمت مناسب و سبکی آن است. حال تولید پلاستیک نیز فرآیند خاص و پیچیده‌ای دارد. در واقع پلاستیک‌ از ذوب و ترکیب چند مایع پلیمری مختلف تولید می‌شود. حال در تولید آن ممکن از برخی افزودنی‌های پلاستیک نیز، استفاده شود، تا‌ ویژگی‌های دلخواه را داشته باشد.

در ادامه این مطلب به معرفی بهترین انواع افزودنی‌ها و مواد اولیه پلاستیک پرداخته‌ایم، با ما همراه باشید.

برای دریافت خدمات تزریق پلاستیک می توانید به صفحه مربوطه مراجعه فرمایید.

آشنایی با بهترین انواع افزودنی‌های پلاستیک در فرآیند تزریق

برای تولید قطعات پلاستیکی از یک ماده پلیمری پایه، و چندین ماده افزودنی استفاده می‌شود. این مواد با یکدیگر ترکیب شده، و با استفاده از آن‌ها قالب‌گیری انجام می‌شود. هر یک از مواد افزودنی در ساخت قطعات پلاستیکی، ویژگی خاصی را به آن‌ها اضافه می‌کنند‌. برای مثال یکی از انواع مواد افزودنی ممکن است رنگ پلاستیک‌ را تغییر دهد و دیگری نیز برای افزایش مقاومت آن بکار برود. پس در حالت کلی هر یک انواع مواد افزودنی، کاربرد خاص خود را دارند.

انواع افزودنی های پلاستیک

در زیر به معرفی بهترین انواع افزودنی‌های پلاستیک، پرداخته‌ایم:

  • مستربچ رنگی

مستربچ پر مصرف‌ترین ماده افزودنی در صنعت تولید قطعات پلاستیکی محسوب می‌شود. مستربچ حاوی رنگدانه‌های زیادی است و به همین دلیل از آن برای رنگ کردن قطعات استفاده می‌شود. این ماده افزودنی، ابتدا با گرانول ترکیب می‌شود‌؛ سپس به همراه گرانول درون دستگاه تزریق پلاستیک ریخته شده، و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مستربچ رنگی

این روش بسیار مقرون به صرفه خواهد بود و معمولا در کاهش هزینه‌ها موثر است. اما این‌کار برخی فاکتورهای منفی را نیز به همراه خواهد داشت. به عنوان مثال ممکن است بعد‌ها مستربچ موجب تغییر رنگ قطعات شود؛ چرا که رنگدانه‌های آن ممکن است پس از تزریق، شروع به جدا شدن‌ کنند. در این صورت شاهد تغییر رنگ و تیره‌تر شدن قطعات تولید شده خواهیم بود. البته این مشکل نیز با انجام برخی راهکارها و اضافه کردن برخی ادتیوه ها مانند UV ، کاملا قابل حل خواهد بود.

  • پر کننده‌ها و تقویت کننده‌ها

یکی دیگر از انواع افزودنی‌های پلاستیک پر کننده‌ها یا تقویت کننده‌ها هستند. ماده پلیمری پایه معمولا دوام بالایی نخواهد داشت. به همین دلیل با افزودن تقویت کننده‌ها، می‌توان استحکام آن را افزایش داد. پر کننده یا تقویت کننده‌ها شامل طیف وسیعی از ماده‌های مختلف بوده که برای مثال میتوان به الیاف شیشه، کربنات کلسیم و تالک اشاره کرد که هرکدام بصورت جداگانه قابل بررسی خواهند بود . تاثیرات این افزودنی ها به مواد اولیه مختلف عموما متفاوت هست و در بسیاری از موارد بصورت روش کامپاند کردن این افزودنی ها به مواد اولیه اضافه میگردد و سپس مجددا گرانول میشوند.

  • افزودنی پیش‌گیرنده شعله

یکی دیگر از انواع افزودنی‌های پلاستیک، پیش‌گیرنده‌های شعله هستند. معمولا مواد پلیمری حاوی کربن قابل اشتعال هستند. به همین دلیل اگر در برابر حرارت قرار گیرند ممکن است آتش گرفته و مشکلات زیادی به‌ وجود بیاید؛ در نتیجه با مواد اولیه با افزودنی‌های پیشگیرنده شعله، که با پارامترflame retardant   معرفی میشود می‌توان این مشکل را تا حد زیادی رفع کرد.

سخن آخر

افزودنی‌های پلاستیک شامل طیف وسیعی از مواد پلیمری بوده که در فرآیند تزریق کاربرد‌های فراوانی دارند. در این مقاله به معرفی سه مورد از پرمصرف‌ترین انواع این افزودنی‌ها پرداختیم.‌ اگر قصد خرید این افزودنی‌ها را دارید، بهتر است از قبل در خصوص کاربرد و ویژگی‌های آن‌ها، اطلاعات کامل کسب کنید. ما در تولیدی بهزادی آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *