مدت زمان مورد نیاز برای تولید قطعه پلاستیکی

زمان تولید قطعه پلاستیکی

مدت زمان مورد نیاز از زمان طراحی تا تولید انبوه یک قطعه پلاستیکی چقدر است؟

در جوامع امروزی بسیاری از قطعات و محصولاتی که در زندگی روزمره استفاده می­کنیم، ترکیبی از قطعات پلاستیکی یا لاستیکی است و از پرکاربردترین قطعات در دنیا، قطعات پلاستیکی هستند. برای آشنایی بیشتر با قطعات پلاستیکی و نحوه طراحی و تولید این قطعات در ادامه مقاله ما را همراهی کنید.

برای خرید پیمانه دارویی به صفحه مربوطه مراجعه نمایید.

طراحی قالب پلاستیکی چگونه انجام می‌گیرد؟

ابتدا قالب‌ها از طریق برنامه‌های مخصوص طراحی در کامپیوتر طراحی می‌شوند. برای محصولاتی که بیشتر استفاده می‌شوند، قالب‌هایی از پیش آماده وجود دارند که می‌توانید انتخاب کنید؛ ولی اگر می‌خواهید یک قطعه خاص را طراحی کنید، باید در زمینه طراحی خیلی حرفه‌ای باشید.

برای اینکه یک قطعه پلاستیکی را بسازیم، باید با مواد پلاستیکی آشنایی دقیقی داشته باشیم. باید بتوانیم تشخیص دهیم که برای تولید یک قطعه پلاستیکی از کدام مواد استفاده کنیم، بهتر و مناسب‌تر است.

برای طراحی یک قطعه پلاستیکی ابتدا باید مشخص شود که این قطعه قرار است در چه محلی استفاده شود، تا متناسب با آن قطعه طراحی شود؛ پس از طراحی وارد مرحله بعدی یعنی تزریق پلاستیکی می‌شویم. طراحی قالب، مرحله بسیار مهم و حساسی در تزریق پلاستیکی است که اگر به درستی و با دقت طراحی نشود، می‌تواند بر تولید قطعه پلاستیکی تاثیر مستقیم بگذارد.

برای دریافت خدمات تزریق پلاستیک می توانید اینجا را کلیک کنید.

 مراحل ساخت و تولید قطعات پلاستیکی

در تولید انبوه قطعات پلاستیکی، رایج‌ترین روش مواد پلیمری است. مهم‌ترین و سرنوشت‌سازترین مرحله تولید قطعه پلاستیکی، تزریق پلاستیک به داخل قالب طراحی شده است. مرحله تولید در فرایند تزریق بسیار کم هست و حدود دو تا سه ثانیه طول می‌کشد. مراحل تولید قطعه پلاستیکی شامل:

  • بستن
  • تزریق
  • خنک­کاری
  • خروج قطعه

است که هر کدام را توضیح می‌دهیم.

مرحله بستن تولید قطعات پلاستیکی

قبل از اینکه مواد به قالب تزریق شوند، دو طرف قالب توسط گیره‌هایی به یکدیگر متصل می‌شوند. هر دو طرف قالب به دستگاه متصل هستند؛ از همین رو فقط یک طرف قابلیت حرکت خواهد داشت. گیره‌ها به کمک نیروی هیدرولیکی دو طرف قالب را فشار می‌دهند و با اعمال فشار آن‌ها را درمرحله تزریق ثابت نگه می‌دارند.

زمان لازم برای بستن و فشردن دو طرف قالب به دستگاه مورد استفاده بستگی دارد. اگر دستگاه بزرگ باشد، به زمان بیشتری نیاز است؛ ولی اگر دستگاه کوچک باشد به زمان کمی نیاز است.

اگر می خواهید ظرف رنگ سفارش دهید، با شماره تماس های داخل سایت تماس بگیرید.

مرحله تزریق تولید قطعات پلاستیکی

پلاستیک خشک یا رزین وارد دستگاه می‌گردد و از طریق واحد تزریق به سمت قالب هدایت می‌شود. در این مرحله مواد به­وسیله حرارت و فشار ذوب فورا به داخل قالب تزریق وارد می‌شوند. با افزایش فشار به مواد در فضای داخلی، تراکم افزایش می‌یابد و قالب حاصل می‌شود. از مزایای تزریق می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • امکان تکرار تولید
  • هزینه پایین در تولید
  • دارای انعطاف در طراحی
  • قابل کنترل بودن رنگ
  • یکنواختی محصول را افزایش می‌دهد
  • نبود ضایعات بعد از تولید قطعه

مرحله خنک کاری تولید قطعه پلاستیکی

به محض اینکه مواد مذاب درون قالب با سطح داخلی در تماس قرار می‌گیرند، حرارت خود را به ­آرامی از دست می‌دهند. همزمان با سرد شدن، مواد شکل و حالت قطعه مورد نظر را به خود می­گیرند. در این مدت ممکن است با پدیده کوچک شدن قطعه مواجه شویم؛ ولی به­وسیله تجمع و جریان بیشتر مواد به قالب در مرحله تزریق می‌توانیم این کوچکی را کاهش دهیم.

تا زمانی که خنک­کاری پایان یابد، قالب به­صورت قفل و ثابت باقی می‌ماند؛ همچنین زمان خنک‌کاری به خاصیت ترمودینامیک و حداکثر ضخامت قطعه بستگی دارد.

در گروه تولیدی بهزادی پلاستیک ظرف تستر کرم هم تولید می شود.

مرحله خروج قطعه در مراحل تولید

پس از اینکه مدت زمان کافی سپری شد، قطعه‌ای که سرد هست، توسط سیستم پرانی که در نیمه پشتی قالب قرار دارد، خارج می‌شود. برای اینکه قطعه به­آسانی از دستگاه خارج شود، گاه پیش از عملیات تزریق از اسپری عنصری در فضای داخلی قالب استفاده می‌شود. پس از اینکه قطعه از دستگاه خارج شد، قالب دوباره بسته و برای تزریق مرحله بعدی آماده می‌شود. انواع قالب­گیری عبارتند از:

  • قالب‌گیری بادی
  • قالب‌گیری اکستروژن
  • قالب‌گیری تزریقی

 قالب­گیری بادی

از قالب‌گیری بادی در تولید بطری‌های پلاستیکی توخالی استفاده می‌شود. قالب‌گیری بادی به سه صورت تزریقی، اکستروژن و تزریق کششی انجام می­شود. قالب‌گیری بادی با گرم کردن پلاستیک و ایجاد قطعه اول آغاز می‌شود. قطعه اولیه به شکل یک استوانه است که یک سر آن آزاد است و هوا جریان دارد؛ سپس قطعه داخل قالب قرار می‌گیرد و باد دمیده می‌شود. فشاری که باد وارد می‌کند پلاستیک را به دیواره قالب می‌چسباند. پس از خنک سازی پلاستیک، قالب باز خواهد شد و قطعه خارج می‌شود.

شما می توانید برای خرید قوطی کرم از طریق سایت بهزادی پلاستیک اقدام کنید

قالب­گیری اکستروژن

در این روش پلاستیک ذوب شده و به یک لقمه اکستروژن تبدیل می‌شود. سپس این لقمه وارد قالب می‌گردد و توسط بادی که دمیده می‌شود، تحت تاثیر فشار قرار می­گیرد. حالا قالب باز خواهد شد و قطعه مورد نظر خارج می‌شود.

مزیت این روش به علت هزینه پایین ابزار آن، سرعت تولید بالا و توانایی ایجاد قطعات پیچیده و سخت است. مثل بطری­های شیر، بطری شامپو و بطری آب‌پاش.

قالب­گیری تزریقی

از این روش قالب‌گیری در تولید انبوه قطعات شیشه‌ای و پلاستیکی استفاده می‌شود. در این روش لقمه اولیه با تزریق درست به داخل قالب فرستاده می‌شود و با دمیده شدن باد تحت فشار و تجمع قرار می‌گیرد. سپس قالب باز شده و قطعه خارج می‌شود.

از این روش کمتر از روش‌های دیگر استفاده می‌شود و بیشتر در تولید ظروف یکبار مصرف و داروها مورد استفاده قرار می‌گیرد. تولید قطعه پلاستیکی در این روش از دقت بسیار بالایی برخوردار است‌. مهمترین دلایل اهمیت قطعات پلاستیکی:

  • در مدت زمان بسیار کمی ساخته می‌شود.
  • مقاومت و دوام زیادی دارد.
  • به مواد اولیه ساده و کمی نیازمند است.
  • سرعت ساخت قطعه پلاستیکی به­وسیله تزریق بسیار بالا است.
  • قابلیت بازیافت و تبدیل به یک قطعه پلاستیک دیگر را دارند.
  • کمترین ضایعات و خرابی را به­وجود می‌آورند.
  • برای مصرف­کننده بسیار ارزان‌تر از قطعات فلزی است.
  • به نیروی کار کمتری نیاز دارد.

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم یکی از پرکاربردترین قطعه­ ها در زندگی روزمره، یعنی روند تولید قطعات پلاستیک را برای شما عزیزان تا حدود زیادی توضیح دهیم؛ همچنین شما را با مراحل تولید قطعه پلاستیکی، انواع قالب‌گیری قطعه پلاستیکی و اهمیت پلاستیک در زندگی آشنا کنیم. اگر هر سوالی در این باره دارید، می­توانید با کارشناسان با تجربه مجموعه برادران بهزادی تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *